Att äta, eller inte äta ...

... Det är frågan.

Jag känner mig rätt blond just nu, no offence till alla blonda där ute, men jag känner mig korkad, dum, osv.
Jag fastar ju idag, och planerat att göra det imorgon och även fredag. Sedan, i helgen skall jag nämligen iväg till ett par vänner och det = mat och godis osv. Massa onyttigheter, och jag vet inte hur dom skulle reagera om jag inte åt något alls, så jag måste tvinga mig skälv att äta lite. Därför fastar jag nu innan, för att "förbereda" mig själv psykiskt och fysiskt inför helgens kommande svårigheter.

Men så tänkte jag... Om jag fastar först, då blir kroppen mer mottaglig sedan när jag väl börjar äta onyttigt. Alltså, kroppen tar upp kalorierna som lägger sig direkt på fettet istället för att inte göra det som när man äter normalt. Så då avbröt jag dagens fasta för jag blev rädd att jag bara skulle gå upp skitmycket i vikt efter helgen. Jag började hetsa istället.

Sen tänkte jag lite mer.. När mår jag bäst? Kommer jag må bättre genom att veta att jag äter normalt och sedan fortsätter äta fast onyttigt i helgen? Eller mår jag bättre om jag inte äter någonting fram tills helgen?

Det senaste alternativet såklart. Så nu förstörde jag lite för mig själv, jag avbröt fastan. Dumma mig.
Men å andra sidan; Jag vet att jag har kontrollen att både stå emot mat fortfarande (det var längesedan jag helfastade), och jag har kontrollen att tänka logiskt och smart.

Kommentarer
- jenny

Sv: Varför misslyckad?



Tänk inte så mycket på att du ska äta godis, det är livets njutning och man kan unna sig det en gång i veckan! Ut och njut, tänk inte så mycket, blockera såna tankar:)

2009-02-25/18:20:57
URL: http://jennyorahim.blogg.se/
- Marie

Jag har varit där, jag har låtit bli att äta som något slags straff för allting som är dåligt. Jag har låtit bli att äta för när jag gick i högstadiet var smalast=problemfri. Sluta nu, ju tidigare desto bättre. När du väl tagit dig ur det här kommer du att inse att det inte är så här du vill ha det. Att svält inte löser problemen...

2009-02-25/18:49:37
URL: http://petitemarie.blogg.se/
- zeth

Det är nog bättre om du äter relativt vanligt dagarna innan och sen försöker äta så lite godis som möjligt i helgen för att sedan fasta efteråt :)

2009-02-25/21:28:30
URL: http://zeth.blogg.se/
- J

Bra tänkt och gjort! :D Kram J

2009-02-26/17:54:08
URL: http://feebleness.blogg.se/
- tess

du kan ju halvfasta. Ät väldigt lite, så att kroppen inte tror att den svälter... :) Jag tror att det är bäst..

2009-02-26/18:45:14
URL: http://nuskadetske.blogg.se/
- mia

Det är ett vanligt problem för mig med, äta eller inte äta. Men jag brukar iaf äta lite salladsblad under fastan, känns inte jättefarligt och samtidigt håller det igång förbränningen lite bättre iaf :)

2009-02-26/22:46:46
URL: http://fruktsalllad.blogg.se/
- Amanda

EN dag i veckan får man äta onyttigt. EN dag i veckan får man äta allt godis, chips, glass, mcdonalds så mkt man vill. EN dag i veckan får man fuska. det är det som är knepet. många kändisar och många som jag vet gått ner i vikt använder det och det funkar. man måste ha något att "se fram emot" eller vad man ska säga, för att hålla motivationen uppe. EN dag i veckan får man belöna sig med hur duktig man varit. och det kommer ABSOLUT inte göra att man går upp i vikt. inte genom att göra det EN dag. så t.ex kunde du tagit den dagen du skulle vara med dina kompisar till din fuskdag och då blir helt plötsligt din "viktnedgångs-grej" mycket lättare att "smyga" med eftersom det mer ses som hälsosamt att försöka låta bli att äta onyttigt mer än en dag i veckan. smart va? kör på de.

2009-03-01/19:45:25

Vill du vara gullig och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Skriv här:

Trackback
RSS 2.0