Lärare uppmuntrar till ÄS?

Nu kommer det där seriösa inlägget jag snackade om tidigare... Varnar för att det kan bli långt. Men jag behöver era åsikter i det här!

För väldigt längesedan, några månader sedan ungefär, så hade vi näringslära. Det ingår ju i idrott och hälsa kursen.
Våran lärare berättade om vad som är bra att äta om man tränar ofta och vad som är dåligt osv. Hon berättade om kolhydrater, kalorier, proteiner, och sådant man borde veta när man tränar, för att man ska ge kroppen rätt liksom.
Sedan gjorde läraren något dumt. Hon lärde alla hur man räknar ut sitt bmi. Hon sa vad som är undervikt och vad som är övervikt. 19 - 25 är normalt, sa hon. Över 29 är övervikt, och under 18 är undervikt. Jag håller inte med, men det är en annan historia. Sedan satt alla där, och räknade och jämförde resultat. "Jag fick 18!!" sa en tjej, "Oj då..." svarade en annan, men på samma gång tycktes man nästan se en liten glimt av avundsjuka i allas ögon och ansiktsuttryck.
Senare började våran lärare näst intill predika om ätstörningar. Berätta om anorexi, bulimi och ortorexi, om vad som är vad, hur man är det och hur man märker om någon har en ätstörning med mera.
Allt hon sa var nästintill skit. Någon som inte sitter i skiten kan bara anta och berätta det man läst i böcker om hur det är, ungefär. Är ni med mig än så länge?
För ett tag sedan berättade en vän till mig om att hennes lärare lärt hennes klass hur man räknar ut sitt bmi. Hon tyckte det var kul, och skulle börja göra det varje månad.

Detta oroar mig. Borde verkligen skolorna lära ut sånt här? Lära folk att räkna ut sitt bmi och predika om vad som är rätt och fel och på så sätt göra elever och ungdomar i största allmänhet medvetna om sin vikt, och att vad dom stoppar i sig faktiskt spelar roll. Detta kan starta en liten glöd hos någon, någon som tar det på allvar, som börjar anteckna och bli beroende av detta. Det kan faktiskt göra någon ätstörd.

Vad tycker ni?


Kommentarer
- jenny

sv: Tyckte inte om tjejens kropp bara:S. Fan jag tycker inte man borde lära ut sånt speciellt inte till unga tjejer! hur var du innan du visste detta om bmi som läraren lärde er?



Kraam

2009-04-08/23:21:10
URL: http://jennyorahim.blogg.se/
- Anonym

jag läste boken "jätten i spegeln" om mikaela. och för henne verkade det som det startade på idrottslinjen, på näringsläran. de skulle väga det de åt, som ett experiment och sedan fastnade hon i det. fast det fanns säkert underliggande skäl också. själv är jag helt besatt av träning och kaloriräknande. jag måste hela tiden kompensera med träning ifall jag äter. mitt BMI är normalt, på gränsen till undervikt och jag vill bara ner ner neeer! svårt att säga hur det började egentligen men en sak är säker och det är att det är helt sjuuukt smittsamt. jag älskar ana-kulturen, sorry - jag vet att det är fel mot de riktigt sjuka att säga så men det är så jag känner. kanske fattar man inte hur allvarligt det är ifall man inte varit typ inlagd eller så. sorry att detta blev så lååångt.



kram iallafall!

2009-04-08/23:23:02
- Sandra

Gud, att lära sig räkna bmi och/eller kalorier är ju verkligen raka vägen in i ett helvete. Överhuvudtaget så bör folk som informerar om ätstörningar vara jävligt utbildade inom ämnet och gå varsamt fram med ungdomar. Jag blev liksom sugen på att svälta när jag var 12 och såg en dokumentär om en anorektisk tjej som skrapade smör från mackorna. Oftast så utmålas alla svältoffer som så sjukt duktiga och självdisciplinerade, vilket såklart gör dom till idoler, en sån typ av människor man faktiskt vill vara.

Den typen av "varnande information" funkar inte i vårt utseende- och prestationsfixerade samhälle.

2009-04-08/23:24:43
- olivia

Nej fan asså exakt samma grej hände i min förra skola! Men det tillhör ju hälsan i idrotten och dom lär ju ut det för en anledning. Men som det ser ut i samhället idag så kan folk som du säger bli ätstörda. Jag tkr man ska sluta lära ut om just det i skoilor men fortfarande prata om ätsörningar på ett sätt att folk förstår allvaret i det och inte bara tror att det e en lite större bantning. Gympalärarna bör vara försiktiga med hur dom formulerar sig kring detta ämna speciellt i klasser med ungdomar i. Starve on <3

2009-04-08/23:25:19
URL: http://kcalkcal.blogg.se/
- Anonym

håller absolut med dig! det är nästan så att man blir förbannad på hur korkade dessa vuxna människor är. ätstörningar är ett enormt problem idag bland unga, inte fan kan de väl ha missat det?!

2009-04-08/23:26:25
URL: http://girlinterrupted.devote.se
- Anonym

Du väger väl typ 4,5kg mindre än mig dårå.. vill så gärna under 50 igen, men det går långsamt tyvärr. Mina p-piller gör mig fet och sockersugen >< ska iofs byta snart!



jag är inte inne på msn så ofta tyvärr... men nästa gång jag är det, då jävlar ;)

puss bby<3<3

2009-04-08/23:27:49
- Miss Piggie

Jag hänger med i dina tankegångar men jag tror att det är mer triggande med löpsedlar om hur man ska gå ner 10 kilo på tre veckor inför olika högtider eller bikinisäsongen. Att veta hur man äter sunt och höra att man kan väga normalt inom en rätt stor viktradie tror jag inte är farligt i sig. Det kanske rentav kan verka lugnande på någon som tycker sig vara överviktig att personen bara har 23 eller någon annan normal BMIsiffra så att de lugnar ner sig och får ett sundare förhållande till sin egen kropp.

Däremot kan det absolut vara lite av en trigger om man redan har "halkat utför" en bit på ÄStänket. Men för "vanligt folk" är det nog lugnt som sagt.

2009-04-08/23:31:41
URL: http://misspiggie.blogg.se/
- Leroy

Jag tycker det är extremt viktigt att dom gör det. För personligen tror jag inte man får en ätstörning av att lärare lär dom hur man äter rätt. Så många personer som äter så jäkla dåligt fast tror dom äter bra skulle kunna undvika det om dom bara lärde sig lite om näringslära. Om man utvecklar en äs p.g.a skol lektioner tror jag man skulle få det ändå, bara fråga om tid.

2009-04-08/23:37:46
URL: http://quixotic.blogg.se/
- Linn

Det var faktiskt min NO lärare som lärde mig räkna kalorier. Det var en del av fysikundervisningen när jag gick i 6an. Helt sjukt.

2009-04-09/00:06:50
URL: http://mitthjerta.blogg.se/
- Jackie

Anlednigen till att jag ens tänkte tanken på min vikt, var att ett lärare bad oss tänka över vad vi åt, och föra matdagbok. sedan dess har jag haft ångest över varje kcal jag stoppar i mig

2009-04-09/01:24:22
URL: http://hemligheterna.webblogg.se/
- maria

åh ja vet sånnt där e så svårt!

Visst är de bra att ha koll så att man inte käkar för mycket så man tillslut blir överviktig å få lite koll på sånnt där. Och att kunna räkna ut sit bmi stod det tom i matte A då jag läste det. eller om de va i 9an kommer inte ihåg. De ja tänkte säga är väll att vissa står ut med att ha ett NORMALT BMI. dom kollar å tänker fan va bra. jag e normal liksom. medans andra som typ jag aldrig skulle kunna va normal utan att räknas som undernärd. That's it. Visst känns det som ett skott mot pannan då folk som inte ha en jävla aning börja snacka om det. känner sig typ utpekad. men så ser livet ut att vara. too bad.

2009-04-09/05:26:57
URL: http://metrobloggen.se/estland
- Sara

Det kan det göra ja, men samtidigt var det ju inget nytt när man fick lära sig det. Iaf jag hade i flera år räknat ut mitt BMI innan vi fick reda på hur man gjorde. Och jag tror inte att det ger ätstörningar, personen i sig lär på något sätt få det ändå. Det finns ju alltid i en på något sätt, eller är det bara jag?

2009-04-09/06:48:20
URL: http://lillsaara.webblogg.se/
- Sara Solvik

Jag tycker faktiskt det där är fel, precis som du tycker.. Det kan göra en ätstörd precis som du säger.. Man blir ju mer och mer intresserad av sitt BMI än innan om en lärare står och berättar om en. Sen HATAR jag, jag seriöst HATAR när lärare ska berätta om anorexi, bulimi, otorexi eller UNS.. För dem har aldrig varit med om det själv så de vet inte alls hur det är.. ÅÅh.. det irriterar mig..



Så var det i gymnasiet också, en lärare börjar prata om anorexi, dessutom hade hon stavat helt åt helvete på "Anorexia Nervosa".. och bara det störde mig.. Vet inte varför, men förmodligen bara för jag själv har vart/är sjuk. Men men .. Aja, jag håller med dig verkligen!



SV, okej :)

2009-04-09/08:52:05
URL: http://sarasolvik.blogg.se/
- Carro

Sv: njaa, alltså det blir nog ingen resa för mig. För skolan tar upp all tid. :/ Jag skulle verkligen behöva den resan. Men jag har bara inte tid :(



Hur äre med dig då? :)

KRAM

2009-04-09/09:19:29
URL: http://norbergcaroline.blogg.se/
- Amelie

Jag tycker absolut att du har rätt! Direkt efter vi hade haft en gympa lektion, där vi pratar om kosten, talriksmodellen, kcal hörde jag hur fok i matsalen sa att dom inte skulle ta för mycket pasta för dom intes skulle träna idag. Och dom frågade varann hur mycket dom vägde osv. Tycker det är helt sinnes att skolan lär ur sånt här, det är ju hur lätt som helst för tonåringar att nappa på det! Tycker detta är något dom borde lära ut i gymnasiet, kopplat till en liknande linje. Faktiskt, så ska jag ta upp detta i undervisningsrådet på min skola. Tack!

2009-04-09/09:31:44
- S---

Jag håller med dig, som du skrev till mig förr på mejlen. Detta är inte bra, för bmi fungerar inte heller. För alla kroppar är olika.

Andra har lag till att vara underviktiga när det gäller bmi. Jag kommer nog aldrig komma upp till 18 eller 25. Jag har anlag för det och javisst är jag nu sjuk. Men som min syster hon har även hon undervikt fast hon inte är sjuk.

Plus att det där kan göra folk ännu mera misstänksamma.



sv: Varför kan du inget äta på påskmiddagen? Pga äs eller för att du har någon allergi eller så?



Blir nog ingen här hemma direkt för mamma åker fram och tillbaka till sjukhuset och vi måste vara beredd på att snabbt ta oss dit om något händer med henne, så ingen nubbe heller.



Jag ska kolla på byxorna idag och se om jag hittar dem högra. :P



Ha det bra!

2009-04-09/09:35:42
URL: http://rosaspektakel.blogg.se/
- sawyer

jag håller med dig! lärare vet egentligen ingenting om äs.. alla mina lärare tror att man får det pga alla smala tjejer i media. inte pga att man faktiskt väcker en kontroll känsla hos sig själv.

jag tror det är därför dom inte anser att lära ut bmi osv är "fel".



är så trött på att människor predikar om äs när dom inte vet något om det. just därför så ska jag skriva om äs i mitt projekt i 3an. för att alla ska få veta sanningen.. så klart inte avslöja saker som man inte vill att andra ska veta. men saker som detta, vad som egentligen skadar.

ja menar, det är inte ana bloggar eller ana sidor som gör oss anorektiksa eller ätstörda, utan det är kontrollkänslan som allmänheten väcker hos oss, eller som vi väcker hos oss själva.



Oj, förlåt nu blev detta värsta långt men jag hoppas du hängde med.

ta hand om dig

2009-04-09/09:48:26
URL: http://matmonstret.webblogg.se/
- Lollo

Jävla lärare säger jag bara. Jag fattar precis vad de menar eftersom jag själv sitter fast i skiten. Jag tycker det är viktigt att lära ut om ätstöringar, bara man gör det på rätt sett! Din lärare gjorde helt fel! Man ska inte lära eleverna att räka ut bmi.. man ska berätta och visa hur illa det kan gå om man får en ätstöring.

2009-04-09/10:09:52
URL: http://slim.devote.se
- zeth

Nej det är nog bra ändå, ifall man har "anlag" för att få en ätstörning så får man det ändå, jag tror nog det är bra att kunna räkna ut sitt bmi, ifall man är orolig för att man kanske väger för mycket/för lite. Och liksom, är man intresserad av sånt så får man reda på hur man gör på annat sätt i alla fall, så skolan kan nog inte hållas skyldig för att någon får en ätstörning, det krävs mer än så. För "vanliga" människor är inte bmi lika viktigt eller intressant som det är för oss.

2009-04-09/10:55:23
URL: http://zeth.nu
- Demonic

Jag vet inte, det är ju så lätt att kolla upp på nätet ändå. Och jag tror att om någon blir triggad så lätt kanske de skulle ha blivit det ändå? Eller?



Usch vilken svår fråga. :S

2009-04-09/11:06:14
URL: http://skinnyfied.blogspot.com/
- Furiniel

Alltså, egentligen är det ju inget fel i att lära ut hur man räknar ut det.. Men läraren måste ju berätta att bmi:t inte stämmer om man har mycket muskler tex, och att visa kan ha lite lägre/högre bmi utan att det är farligt..

Och när lärare lär ut om ätstörningar... Det brukar ju bara bli fel, jag fattar inte var de får sin information ifrån ibland :S

Men jag tycker att det är ganska svårt att säga något om det här egentligen.. Det är så olika från situation till situation hur läraren hanterar det och hur han berättar.

2009-04-09/11:39:08
URL: http://furiniel.blogspot.com/
- illusion

Jag tycker att lärare ska berätta hur man räknar ut bmi och sånt om de gör det på rätt sätt. T. ex. säger att bmi kan vara missvisande om man har mycket muskler och att vissa faktiskt väger mindre/mer på grund av sina gener. Och att man inte borde försöka förändra sin vikt om man inte är så överviktig att det kan skada ens hälsa...

2009-04-09/12:03:23
URL: http://pleasecontrolme.blogg.se/
- Anonym

svar: tack så mycket!

ämnet du tar upp är jävligt viktigt och jag håller delvis med dig om att lärare inte borde predika på detta sätt. Själv tycker jag bmi är väldigt missvisande eftersom desto mer muskler man har desto mer väger man och då kanske man får ett resultat som är nästintill "överviktig" pga musklerna! detta tycker jag att läraren kan påpeka om hon/han nu ska snacka om det. Och framförallt borde hon/han inte prata om saker hon/han inte har full koll på. T.ex. om ätstörningar. Bara en person som har eller haft äs vet hur det är att leva med det! Bra inlägg! Kram

2009-04-09/12:13:40
URL: http://mycocaine.blogg.se/
- anonym

jag instämmer verkligen. Är så jävla trött överhuvudtaget att det ska läggas så stor energi till att prata om just vikt, mat osv.. inte konstigt att man blir ätstörd om det är det enda alla pratar om ÖVERALLT, precis som om det inte finns viktigare saker att snacka om.. :S

2009-04-09/14:46:47
URL: http://unfortunetly.blogspot.com/
- Elsa

Jag tror att vi också gick igenom det här i skolan. Man kunde känna av samma avundsjukereaktion i det klassrummet. Det fanns säkert tendenser till äs innan det kom upp på lektionen men plötsligt var det fler som vägrade komma med och äta så mycket som en smörgås i matsalen...

Jag tror att alla behöver kommma bort ifrån den här sifferfixerade bilden av vad man faktiskt mår bra av. Efter sammanlagt dygn av reklam som insinuerar att vi inte duger, ska vi dessutom få pekpinnar i skolan och bli plasserade i korkade fack.



Tolerans för sitt egen och andras yttre borde läras ut istället.

2009-04-09/16:34:15
URL: http://kottkungen.webblogg.se/
- zeth

Jag tycker ändå att det är viktigt att folk i allmänhet får veta om ätstörningar, jag vet i alla fall att jag med största säkerhet blivit ätstörd oavsett vad de sagt i skolan eller inte. Men jag förstår ju hur du känner också, för det känns jättekonstigt för mig när de pratas om sånt bland "vanliga" människor, man rycker till liksom.

2009-04-09/19:49:35
URL: http://zeth.nu
- Pamie

Tror nog tanken var god men att predika på det sättet för unga tjejer var nog inte så bra gjort!



2009-04-09/22:35:22
URL: http://lapetitepois.blogg.se/
- Simone

Åååå¨jag håller med många här: jävla fucking pucko lärare. Tror INTE det blir bättre att man får veta detta!Speciellt inte i ett klassrum bland jämnåriga. Detta tycker jag i så fall man borde upplysa eventuellt överviktiga personer hos skolsystern, alltså helt privat. Jag är glad att jag slapp sån upplysning i skolan...

2009-04-09/23:07:47
URL: http://anamiasimone.bloggsida.se/
- Moa

Så hemskt!

Man kan ju inte lära ut hur man räknar ut bmi! Jag tycker det var hemskt när hk läraren berättade vad som var kalorier och var man kunde hitta det (eller just då lycklig, eftersom jag typ inte visste vad det var)

2009-04-09/23:57:10
URL: http://moaslife.blogg.se/
- zeth

Jo det är sant, samtidigt är det nog svårt för dem att veta hur man ska prata om ett sånt svårt ämne utan att de ger en negativ effekt, är nog ofrånkomligt att det får en negativ effekt också, tyvärr :/



Har haft en jättetrevlig dag i solen :) Själv då, har ni lika fint väder där borta? :)

2009-04-10/17:03:21
URL: http://zeth.nu
- karin

jag tror inte på den där BMI grejen, säg om nån som har stor benstomme och en annan som har jätte tunn benstomme och dom väger lika mycket och är lika långa, dom får samma bmi men den ena har hur mycket mer fett på kroppen än den andra så på så sätt tycker inte jag ens man kan mäta övervikt och undervikt och sånt där med hjälp av BMI, det är ju individuellt..

men du har rätt i att det kan gå för långt för vissa om dom väl lär sig räkna bmi och sånt där..

2009-04-11/19:36:19
URL: http://kakkaforsse.blogg.se/
- Maj

Det är som att välja en kurs med kost och hälsa, på skolan bland jämnåriga och ibland är kurser obligatoriska. Det kommer alltid finnas folk som påverkar på negativt och positiv sätt på det man säger och predikar om. Om det börjar bli lätt känsliga personer så kan vi snart inte berätta någonting, eftersom det kommer vara en eller flera som kommer bli påverkade.



Nä förlåt, men jag tycker inte om människan i största allmänhet och tycker allt med psykiska sjukdomar är löjliga att man utsätter sin kropp för en massa saker och ting..

2009-04-12/10:31:19
URL: http://majjohansson.blogg.se/
- karin

hon hoppar från skrivbordet, till tv:n som sitter på väggen och till dörren, sen frn dörren öppnar hon garderoben och hoppar in där och river ner alla saker:P



ne men o man nu ska infomera om bmi och lalt sånt å måste man ju berätta allt, som att muskler väger mer än fett som du skriver ja..konstig lärare:P

2009-04-12/11:57:51
URL: http://kakkaforsse.blogg.se/
- Anonym

jag förstår hur du tänker, men jag tror inte att det är lärarens mening att trigga igång tjejer att bli underviktiga. de flesta vet redan vad bmi är, bantning finns överallt runtomkring oss hela tiden, jag tror inte att en enda faktor kan vara utlösande för en ätstörning.



att läraren lär ut sådant till klassen kan ju vara bra för de som är överviktiga så att de förstår att de borde börja träna och ändra sin kost m.m.



men det är svårt med sånt. man vet inte alltid hur mycket några ord kan påverka andra människor.

2009-04-14/19:30:31
URL: http://downdowndown.blogg.se/
- BadHabitPsycho

Hehehe skojig lärare;)............tvångsmatar henne med chokladmuffins

2009-05-03/01:54:16

Vill du vara gullig och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Skriv här:

Trackback
RSS 2.0