Nu är det jul igen..

Julen innehåller som vi vet en hel del frestelser som kan leda till hetsätande, ingenting man helst vill göra när man sitter där bland släkt och vänner runt bordet på julafton. Eller?
Så hur brukar ni göra på julen? Tillåter ni er själva att njuta? Äter ni inte alls? Försöker ni i alla fall få i er lite?
Jag tänker främst på er andra ätstörda där ute såklart.

Själv gillar jag inte julen eller julmaten, men känner att för en dag så måste jag försöka i alla fall. För allas skull. Och för min egna skull. Jag vill att julafton ska vara mysig och trevlig, med endast glada och fina tankar och ingen ångest! Men så kommer det antagligen inte bli. Jag ska i alla fall som sagt försöka äta någorlunda normalt och försöka lägga ångesten i bakhuvudet. Det är ändå bara en dag. Jag borde klara av det, eller hur?


Kommentarer
- Mickis

sv: Nej det behöver du inte säga.. Jag bara undrade!

Kämpa, många kramar

2009-12-13/09:40:03
URL: http://babydollie.blogg.se/
- Maj

Jobbigt det måste vara.



Det är så många som "struntar" i skolan när dom mår dåligt. Eller skiter i allt överhuvudtaget. Jag ibland skulle vilja ha den egenskapen släppa på kraven och bara ligga hemma en dag för att vila ut. Fast i min värld skulle det aldrig ske att jag var hemma ifrån skolan för jag mådde skit. Jag har gått i skolan ändå och jobbat upp bra betyg. Fast jag kanske är lite knäppare än alla andra.



Du får ta igen efter jullovet som en ny start! DU måste även tänka på din framtid, trots att NUET känns meningslöst. SÅ kan det faktiskt hända att en dag kommer du bli lycklig, och då är det bra om man har betyg att stå på, och massa annat.



Jag har lagt till dig nu på min blogg! =) Sköt om dig, kram!

2009-12-13/09:43:24
URL: http://majjohansson.blogg.se/
- Maj

Ah, och med mig är det ganska bra faktiskt! =)

2009-12-13/09:43:53
URL: http://majjohansson.blogg.se/
- Emelie

Jag kan förstå hur du tänker.. Att det åtminstone borde vara tillåtet en dag. Julafton. Vilket i princip är en högtid som HANDLAR om mat.



Jag säger till mig själv att jag ska äta, jag ska äta för att det är jul. För att det är meningen och för att det är en del av julen, liksom. Plus att en dag inte gör skillnad.

Men samtidigt låter det bara som en dum ursäkt för att ge efter för frestelserna. Som att man säger så, bara för att få äta. Så kommer det inte bli något slut på det.



Och ångesten blir man väl inte utan ändå.. Hur mycket man än försöker..

2009-12-13/10:05:32
- angelice

Jag kompenserar omedvetet innan jul för att kunna äta lite extre någon dag och slippa gnäll. Eftersom det är omedvetet märks det bara på vågen, men min kropp älskar mig inte direkt just nu. Men det går över.. ;)

Innan drack jag mycket lipton hallonte, men vet inte om det säljs numera? Hallonte har varit min favorit också, men nu brukar jag inte orka göra det längre. Det blir mest rött.

2009-12-13/13:25:36
URL: http://angelices.wordpress.com
- carro

jag har kommit ifrån mia nästan helt klarar det rätt bra att äta litelite, men på julen äter jag och sen spyr. och mår faktist inte dåligt över det eller. jag unnar mej detta. sjukt nog :P kram

2009-12-13/16:15:44
- Miss Jetset

Jag har inget problem med alla potatisrätter, jag la av potatis för 4½ år sen och aldrig börjat gilla det igen.

Men sen har vi lussebullarna, åh saffran. Så jag svälter mig själv en hel dag, dricker kaffe under dagen och äter bara en lussebulle. Sådär ett par mysiga 300 kcal eller vad tusan det innehåller och så är det kirrat.

2009-12-13/16:39:03
URL: http://gypset.wordpress.com/
- Miss Jetset

Så länge det är så ljummet så att man känner det så duger det för mig om man inte orkar gå till köket igen haha.

Iofs så vore det lite extra motion med tanke på att vi har två våningar, men det hjälper inte någonstans :p

2009-12-13/17:01:26
URL: http://gypset.wordpress.com/
- T

Jag gör lite olika...nu när jag är så djupt inne i detta så äter jag nästan inget..ska det drickas julmust och glögg så är det lättglögg alt lightmust. Skinka och annan julmat gillar jag inte något vidare..kan ta en köttbulle eller två för husfridens skull..

2009-12-13/17:53:46
URL: http://anamyfriend.wordpress.com
- cupcake

bajs jul

2009-12-13/18:31:37
URL: http://www.cupcakeskcal.wordpress.com
- Me

Du klarar det! Jag tillåter mig själv att äta på jul:)

Det e ju bara en dag ;)

2009-12-13/18:49:19
URL: http://perfectandwonderful.blogg.se/
- M

Hemma hos mig har vi som en liten buffé, och jag brukar fylla ut med "lätta" saker. Jag är vegetarian och har mina egna saker på julbordet, och så klart sallad!

Självfallet tar jag lite, och sen ser jag till att prata och vara övertrevlig, för då kommer alla bara att minnas hur glad jag var och inte om jag åt en potatis eller inte.

Sen gäller samma sak vid choklad och sånt. Om det finns en chokladask som går runt, så brukar jag (haha, det här skäms jag nästan över) låta den stanna lite extra lång tid i mitt knä, och låtsas leta efter "den rätta" biten. Och så måste man ju sitta tyst ett tag efteråt, som att man njuter av chokladen :P.



Aja, nu har jag berättat klart.

2009-12-13/21:14:13
- angelice

Världens bästa nyårslöfte! Vill du vara med?

EN normal matdag nästa år. :)

2009-12-13/22:38:44
URL: http://angelices.wordpress.com
- Sara

Förra julen var jag väl inte lika "inne" i det här som jag är iår.. så det är väl ganska nytt. Men jag har alltid hatat julmat, så det blir inte så svårt att överäta. Sen har jag väl lite svårare för lussebullar och småkakor, men tänkt att jag ska tillåta mig äta sånt den här julen, bara det inte blir överdrivet mycket liksom. Tror inte det svåra för mig blir självaste julafton utan snarare dagarna efter med alla rester och så :S

kram <33

2009-12-14/18:43:35
URL: http://nocupcakeshere.blogg.se/
- Beaa

Jag, som är normal äter precis vad jag vill :) Och inte bara på julafton utan VARJE dag. Lyx va!! :) Och vet du, jag är smal ändå.



Man kan äta precis vad man vill och ändå vara snygg och vältränad, bara man vet hur.



Jag blir helt paff när jag läser det du skriver. Alltså...tycker inte du det är snyggt när man har muskler då? För ätstörda tappar ju alla muskler, inte spec. snyggt eller tycker du verkligen det??



Hoppas du blir frisk, stackars människa!

2009-12-16/21:07:27
- Simone

Jag ska nog göra som du; försöka att njuta, försöka att låta bli att få ångest. Äta någorlunda normalt, men undvika de värsta fällorna så klart. Men det värsta är ändå att det inte bara är en dag, vi kommer att vara hos mina svärföräldrar och äta julmat hela helgen typ... + en massa godis som ligger framme hela tiden. Men jag har gjort det förr. Man kan alltid smita fr en måltid och sen äta "normalt" på middan t e x. Då brukar jag klara mig rätt bra.

Lycka till Raspberry och alla andra!!

2009-12-17/23:44:15
URL: http://anamiasimone.bloggsida.se/
- dannofino.

klart du klarar det raring. <3 om du bara vill.

2009-12-19/18:14:14
URL: http://witheverystarfall.blogg.se/
- Mik

jag har inte ätstörningar men har haft. jag kommer ihåg att julafton var den enda dagen på hela året jag tillät mig att äta godis. nu äter jag dock så det sprutar ur öronen :)

2009-12-19/22:59:39
URL: http://mikkatude.blogg.se/

Vill du vara gullig och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Skriv här:

Trackback
RSS 2.0