Smile

Hej,
Jag är äntligen tillbaka nu, som jag lovade! Allt är bra igen, eller inte exakt allt. Jag är fortfarande lite ledsen.. men ångesten är borta just nu och jag känner mig inte lika nere och det är sjukt skönt! Det var bra för mig att komma bort lite - få lite andrum eller vad man ska kalla det. Jag kunde slappna av och sluta tänka för en stund. Jag skulle behöva det lite oftare tror jag. Det är en sån röra i mitt huvud, allt bara flyger omkring och skapar kaos.
Jag känner mig helt psykiskt störd när jag blir deprimerad. Jag vet att det har blivit bättre med åren (eller så har jag bara lärt mig att handskas med det bättre? Vant mig?).. I alla fall.. Jag kan känna mig jätteliten och osynlig när jag mår som sämst, när ingen lyssnar på mig eller respekterar mig. Utanför bloggen that is. Ni läsare är helt underbara och ni har ingen aning om hur fina ni är med era kommentarer. Jag kan inte sluta le när jag läser dom - allvarligt talat :).
Men när jag väl blir lite deppig så är det jobbiga attacker och jag funderar ibland på att gå till någon och...prata med. Få ut något som hjälper. Men jag vågar inte. Jag är rädd för alldeles för många saker.

Fast piller kanske är det enda som hjälper? Tror inte jag orkar mycket längre.. Förr var det begränsat och attackerna kom bara ibland, vid vissa speciella tillfällen. Jag visste vad som kunde trigga det och när ungefär jag utsatte mig för en kommande ångestattack eller "depp-period" eller vad man nu ska kalla det. Men nu är det helt out of hand så att säga. Och det är inte bra för varken mig eller min omgivning. Men jag vågar inte säga till. Piller kanske skulle hjälpa, men jag känner allt för många som har gått upp massa i vikt av sånt. Jag vågar inte.. Det är jobbigt.

Någon som förstår eller så? Några tips också kanske?♥

Kommentarer
- moi

Prova johannesört till att börja med, mindre biverkningar och har inte samma påverkan på vikten som andra receptbelagda tabletter mot depression. De slår dock ut många andra mediciner, bla p-piller, så du tänker på det. Hoppas du mår bättre snart.

2009-07-15/20:52:04
- Sara

Usch stackare! Jag vet hur det är jag går på 5 olika antideppressiva tabletter och har gjort i många år nu :( Men jag tycker verkligen du ska ta upp det med någon för det KAN hjälpa jätte bra, jag vet såna som mått mkt bättre och hyfsat snabbt oxå, det är ju bättre om du provar ialf så kan du ju utesluta det alternativet om det nu inte skulle hjälpa. Du vet ju inte om du inte provar lr hur :) Och man behöver verkligen inte gå upp i vikt av dem, jag tar så pass många och jag går inte upp av dem som tur är :)

Kämpa på tjejen! Finns här om du vill prata, bara och säga till <3

2009-07-15/21:11:37
URL: http://www.anorexiia.devote.se
- Cyaniid

Antidepp behöver inte betyda vikt uppgång. Visst kan man få lite mer sug/hunger men det är främst vid högre doser och det får man helt enkelt lära sig stå emot antar jag.



Dock får antidepp bara upp dig på en nivå där du orkar kämpa för att må bra igen, i vilket fall tror jag du skulle må bättre av riktig terapi så att du håller dig bra å inte går ner igen...fast det är bara min åsikt. Har aldrig trott på piller, läkare slänger ut det kors å tvärs för att d e billigare än terapi =/ Men kräv terapi av öppenvården!

Hoppas de löser sig i alla fall. Kram

2009-07-16/12:37:29
URL: http://pinkcyanid.blogspot.com/
- Amf

Tyvärr så har jag inga tips, men jag förstår dig.

Har själv gått igenom ett helvete som innbar självskadebeteende och självmordsförsök så jag vet exakt hur jobbigt allt kan vara. Men finns här ifall du vill ha stöd!

2009-07-16/14:50:01
URL: http://anamyfriend.webblogg.se/
- jenny

sv. Visst är det.. känner också så!



Vet du vad jag kommit på? Man är ledsen och deprimerad för att man själv får sig att må så.. om man lyssnar på deprimerande musik och känner sig dålig och tycker synd om sig så blir det bara värre- som en ond cirkel. Men om man ser livet på ett positivt sätt och tänker på det som är bra istället för dåligt så mår man mycket bättre:) Jag hade själv deprimerande stunder förr men bestämde mig för att ändra riktning och det funkade:)

2009-07-16/15:00:31
URL: http://jennyorahim.blogg.se/
- mell

Jag är deprimerad eller jag har sådana ångestatacker. Besök min blogg och läs om mig. Verkar jag interessant får du gärna mejla så kanske vi kan prata.. Har dock inte äs.

KRAM

2009-07-16/16:17:57
URL: http://lacrime.blogg.se/
- cupcake

hej gumsi <3 ! harligt att du e back. nej jag far inte ga in pa dungen foren i slutet av manaden eller i borjan av nasta... det var ett straff som var nodvandigt aven fast det svider. JAA inte ata brod pakt nar jag kmr hem typ :O ? bra ide! oooh nu e jag nyfiken pa brevet :D ! pusselipuss

2009-07-16/16:39:17
URL: http://kcalkcal.blogg.se/
- Lisa

Nu förtiden finns det många mediciner som faktiskt inte har viktuppgång som en vanlig biverkan. Jag var själv livrädd för såna biverkningar, men går nu på bra medicin. Det finns hjälp att få, och om man säger att man inte klarar piller som gör att man går upp i vikt, så brukar dom lyssna.

2009-07-16/18:26:13
- Maj

Testa Medicinen - alltid värt ett försök? Fast jag själv är emot sådant, för jag tycker själv att jag är så pass stark att jag klarar det utan "hjälp" :) och man kan allt - om man bara vill!



Det är hemskt när det känns så..

Jag är 17 år gammal. dudå?

Du har väl gjort om din heder?? så du har varit på semester? D:

2009-07-16/18:35:01
URL: http://majjohansson.blogg.se/
- Sara

Åh du är ju så fin gumman, fatta det!



sv: Hehe fjärrutlösaren var inte så dyr faktiskt 200 kronor är nästan ingenting för något så bra.



Ja själklart ska jag bli frisk, en dag så är jag riktigt frisk, på riktigt.



KRAMAR<3

2009-07-16/20:20:34
URL: http://rosaspektakel.blogg.se/
- Thea



Tack så mycket^^ Fast det är bara lite test, orkade inte gör ngt avancerat som du så jag behåller den så så långe;P



Haha sant, Pams är grymt stor nu. "Jag kommer ihåg den gamla goada tiden när hon hade sin bloggagratis" ^^ haha.u har blivit välldigt stor också! ^^ Bara kul att folk supportrar ändå!^^



ang. det där med medicinerna. Jag rekommenderar det! Det har jag gjort hela tiden. Ngn vikt uppgång har jag inte märkt men så har jag väl digt lätt medicin.. (Vill byta till starkare då jaginte känner av det längre :( ) Det är snarare så at när jag mår dåligt så går jag upp istället >.<

Att prata med ngn rekommenderar jag ännu starkare!!! Du behöver ju itne prata om maten, jag har valt att inte göra det med minpsykolog då det inte är det stora precis i mitt liv bara ett bihang ;P Ingen kan ju tvinga dig att säga allt liksom!

Men att få prata ut om sina känslor och få det sett ur en annan (p)syn, är alltid bra. Minpsyk är ju en ståpelare för mig. Känner mig 9 av 1o gånger som jag är där,starkare och harbättre självförtroende! ^^ Det svårar är ju bara att hitta en som passar dig, omdugår hos ngn somdu inte tycker kännsbra så ska man inte vara rädd för att säga att det inte funkar och vilja ha en ny!



PS Ungdomsmottagningen är gratis! iaf i västergötland;P DS



puss sofia

2009-07-16/20:21:52
URL: http://fallaned.blogg.se/
- Ebba

Jag fattar vad du menar med att man inte vågar/vill börja med massa piller. Kanske är det bättre att först försöka prata med en kurator eller vanlig terapi? Att få lätta sitt hjärta och få vägledning av ngn med kunskap och erfarenhet kan i många fall hjälpa, men jag har aldrig själv gått till psykolog så jag kan inte tala av egna erfarenheter.



Något jag utifrån egna erfarenheter kan säga är att umgås med nära och kära hjälper! Att göra roliga saker, aktivera sig, umgås med massa folk, börja träffa kompisar ute osv verkligen får upp humöret för stunden - och så småningom även ger en anledningar att längta till morgondagen/nästa v osv pga av att man planerar in roliga aktiviteter i sitt liv!



Ta hand om dig!

2009-07-16/20:41:19
URL: http://thelittlethings.blogg.se/
- Amf

Svar: Hoppas du klarar av att sluta nu då. :)

Själv har jag inte skadat mig själv på ett tag. Jag bryr mig inte längre om allt folk som säger att jag måste sluta. Jag tycker ju att det är rätt för mig, varför sluta då? Men det är ju olika för olika personer. Lycka till med allt i alla fall ^^

2009-07-16/20:56:36
URL: http://anamyfriend.webblogg.se/
- Melanie

Såg att du kollat in min sida o kommenterat!

Jag vill bara säga att jag själv går på antidepp och har ätit massa olika nu. Äter för panikångest som jag kan ta vid behov och det tar ca 15min sen ska man känna av dem och så äter jag dagligen o för sömn. Det finns verkligen jätte mycket, jag själv har fått slutat med en medicin för att jag gick upp i vikt, det finns sådana mediciner som gör att man går upp i vikt men även de som gör att man går ner och så finns det ju de som man inte känner någon skillnad i matväg.

Men att prata med någon är en bra början och de kan ju utreda om de tycker du behöver medicin.



P.S[Jag känner verlkigen för att prata med dig, jag tror vi har mycket vi kan byta av varandra om självskadebetende o ångets/depp.]

Kram

2009-07-16/21:33:26
URL: http://lacrime.blogg.se/
- Simone

Hej!

Jag vill säga som någon annan gjort att medicin inte behöver innebära viktuppgång, även om det står att den har den "biverkningen". Det är ju jätteolika för alla och vad jag förstått fr min pappa som är läkare så är det för att man får ett större SUG som man går upp. Man går alltså inte upp av själva medicinen bara sådär utan för att man äter mer. Och vet man om detta så kan det nog vara lättare att bekämpa! Hör med din läkare, kram

2009-07-17/21:35:01
URL: http://anamiasimone.bloggsida.se/
- Anonym

kan du inte berätta hur ångest-attacker är? alltså hur det känns att få dem? är det som en panikångest-attack eller?

2009-07-18/23:33:07
- dudda

gå till en läkare! finns många ångestdämpande och antidepp som inte gör att du går upp vikt. haha jag gick på sertralin ett tag och de minskade min hunger tror jag :D

2009-07-19/11:21:41
- elin

jag gick NER 3 kg när jag började med piller så kör på! :0

2009-07-19/18:32:31
URL: http://eeline.blogg.se/
- Molly

Att prata med någon kan vara bra, men det är inte ofta det verkligen BLIR BRA. Det måste vara någon man kan vara totalt avslappnad inför och som förstår en på rätt sätt..

2009-07-24/10:12:32
URL: http://lifeofmly.blogg.se/
- goingdown

SOLTERAPI! sök på det och läs på, jag ska gå på det i höst. För jag har vart deprimerad i ett och ett halv år och haft ångestattacker det senaste halvåret, och jag vägrar ha det så nu mer. SÅ sök på solterapi om du inte hittar någon bra sida så skriv till mig länkar jag dig de jag hittat:)

kram!

2009-07-26/17:41:40
URL: http://goingdown.webblogg.se/
- cissi

känner verkligen igen mig i det du skriver, fast är rädd att om man snackar med någon kurator eller liknandes om dom har tystnadspligt när det gäller ätstörningar, annars så vore det underbart o få prata ut med någon som bara lyssnade o höll tyst om vad man sa..

2009-08-11/23:25:15
URL: http://ashtray-heart.devote.se/

Vill du vara gullig och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Skriv här:

Trackback
RSS 2.0