Viktigt! Snälla, läs!

Detta är ett ganska viktigt inlägg eftersom jag kommer att göra små ändringar i bloggen som jag vill skall veta om. Vissa av er kommer säkerligen bli besvikna, medan andra kommer se det som något positivt. Jag tror, och hoppas, att dom flesta ser det som en positiv grej i alla fall.

Jag har blivit anklagad för att trigga andra så många gånger nu, och jag vill verkligen inte vara en sådan person. Jag vill inte det, verkligen inte. En sak är klar: Jag vill inte att någon skall må som jag mår, känna det jag känner och se det jag ser. Jag önskar inte ens mina värsta fiender den här sjukdomen, det är ett helvete.
Bloggen blev min räddning, jag stod inte ut med mig själv och min ångest. Jag måste ha bloggen för att klara mig igenom hela dagen. Att skriva här får mig att känna mig så mycket bättre, att det finns folk som läser och förstår och bryr sig får mig att känna mig ännu bättre. Jag vet inte vad jag skulle göra utan bloggen.

Och jag vill inte att någon skall ha det såhär, men som ni förstår så måste jag få skriva av mig!
Jag har bestämt mig för att döpa om kategorin "Thinspo" till: "Jag tycker är snyggt" därför att alla inte har samma åsikter. Jag tycker att det är fint att vara smal, antagligen bara för att jag är avundsjuk och själv vill se ut så.
MEN en sak jag verkligen måste ta upp är att jag inte alls dömer andra. Jag kan se på en person, som kanske väger normalviktigt - som mig, och tycka att hon är smal. Men jag ser inte mig själv så. Jag är bara självkritisk, det är så. Det är ingenting jag rår för. Men jag kommer inte att ta bort bilderna på dom smala tjejerna av anledningen att det inte triggar dom som inte har en ätstörning eller så. Oftast tycker friska personer att det är äckligt att se ut så, så varför skulle det beröra dom?

Jag kommer ta bort alla tips på hur man håller sig ifrån mat, och sådant eftersom det kan trigga och dessutom så kommer man på egna sätt om man väl är där jag är. Man behöver ingen direkt hjälp. Jag kommer inte ta bort tips om hur man kan dämpa sötsug osv, för det är helt normalt att småäta när man blir sötsugen, och att dämpa ett sötsug ser jag inte som ett sätt att trigga någon till en ätstörning. Eller?

Min träningskategori kommer jag ha kvar, eftersom det är hälsosamt att röra på sig, och det säger väl allt?

Recepten kommer jag också ha kvar, eftersom det faktiskt är recept på nyttiga snack eller så.

Min matdagbok vet jag inte riktigt.. På ett sätt är det riktigt skönt att kunna skriva av sig, men å andra sidan känns det lite "privat". Jag skäms ju över vad jag äter osv, att skriva ut det här är ju jättejobbigt för mig faktiskt. Jag kommer ha kvar den, men den kommer jag pausa.

Resten kommer inte att ändras alls utan vara som det är redan.

För övrigt så kommer jag fortsätta att försöka gå ner i vikt, detta är mitt liv och min blogg är mitt sätt att bearbeta min ångest och ändå upplysa friska människor om vilket hemskt beroende och jobbigt jävligt liv detta faktiskt är.

Min syn på ana är att hon är som en parasit som bor inuti min kropp. Ana är fet, tjock och äcklig. Hennes högsta önskan är att bli smal och vacker, men eftersom hon inte är en människa så kan hon inte bli det. Hon väljer ut sina offer och utnyttjar dom. Mig. När jag ser mig i spegeln så ser jag Ana, tjockisen, istället för mig själv. Jag ser inte att jag går ner, även fast andra säger det, för jag ser bara ana, tjockisen, fettot.
Jag hatar ana, men jag älskar henne på samma gång. Det är den bästa känslan i världen, men samtidigt även den allra värsta, att känna kontrollen, att se på vågen och måttbandet att man gått ner i vikt.

Jag är ingen förebild, verkligen inte.
Jag vill inte att andra skall känna som jag.
Innerst inne tror jag att jag kommer söka hjälp någon gång, tillslut. Den dagen jag inte orkar mera, eller den dagen min kropp är för liten för att rymma ana, som att försöka pressa in något förstort i något mycket mindre. Den dagen ana inte får plats i mig längre, den dagen är jag redo att bli frisk.
Men inte än, på ett tag.

Raspberrysmile.


Kommentarer
- Mysan

Jag tycker att du gör ett bra val.

men personlingen tycker jag inget du skriver "triggar" till någonting. för du uppmuntrar det inte. du skriver helt enkelt ner dina känslor och lite fakta. Och människor kan vara så trångsynta ibland. men för att få en blogg som passar alla människor vilka dom än är så är nog det här du måste göra.



jag kommer fortsätta att läsa din blogg dagligen.



kram

2009-02-23/23:39:56
URL: http://iratherdieyoungandthin.blogg.se/
- m

lite fel att man skall behöva anpassa sin blogg efter vad ANDRA tycker om att läsa. då har man ju liksom missat hela grejen med bloggandet överhuvudtaget. jag menar, tänk om jag triggar andra att göra vissa grejer bara för att jag kör min livsstil - skall jag ändra på mig då? knappast. jag skiter så jävla hårt i vad andra gör bara de lämnar mig ifred. jag tycker inte alls att du skall ändra ett enda dugg på din blogg, kör din egen grej stenhårt och de som inte gillar det kan ta sig i bajan.

2009-02-24/00:01:43
- Sofia



Jagtycker att det var bra att du skre detta som ett statement för vad du står för! Men du ska igentligen inte behöva skriva det då det finns yttrandefrihet i sverige men ajg förstår verkligen varför du gör det. Kommer det ngn nu och säger att du triggar så kan du hnvisa till det och det inte är ngt du menar.



kramr!

2009-02-24/00:24:53
URL: http://crashingdown.blogg.se/
- Anonym

jag har länge läst din blogg och jag fulkomligt älskar den!

jag kände att det faktist var dags att slänga in en kommentar faktist :3

tycker att det är synd att du ska ändra och ta bort massa saker. det är din blogg och ditt liv och då borde folk acceptera hur du lever. bara för att du gjort vissa val, eller inte valt dom alls, behöver man inte göra detsamma.

2009-02-24/00:25:00
URL: http://trythin.blogg.se/
- Miss Piggie

Jag tycker det var kloka val om vad som ska hända på din blogg!

2009-02-24/00:57:05
URL: http://misspiggie.blogg.se/
- ebba

Jag förstår att du inte vill dra ned ngn annan i sin sjukdom. Men samtidigt är det ett AKTIVT VAL att gå in på din bloggadress. Du trycker inte upp det i ansiktet på folk, du tvingar inte på din åsikt på någon. Det är lite som porrfilm - man sätter ut en varningstext och väljer man ändå själv att sätta på filmen så har man ingen rätt att säga att man har blivit påtvingad att se den... Det jag försöker förklara är, att DU inte ska behöva må dåligt för att du är ärlig och skriver dagbok på internet. Så länge du inte kommenterar i andras bloggar "svält mer, svält svält svält din feta kossa" så har du ingen anledning att uppleva dig som pro ana ambassadör...



Och jag skulle tro, att de som läser din blogg redan har en äs, och läser din blogg just för att du oxå har en äs. Ifall du ljuger och säger att du mår toppen och äter 3 princesstårtor om dagen, så tror jag inte att de blir friskare av det...

2009-02-24/11:41:00
URL: http://thelittlethings.blogg.se/
- J

Bra skrivet! Kram.

2009-02-24/12:40:44
URL: http://feebleness.blogg.se/
- Blåbäret

jag tycker verkligen du gör rätt val !

2009-02-24/12:41:19
- Demonic

En blogg skall vara det man själv väljer att skriva och som du säger. Något som tillför bloggaren något.



I slutändan kommer vi alla bli friska. Det måste vi.

Kram

2009-02-24/13:20:27
URL: http://skinnyfied.blogspot.com/
- Olivia

Nej!!!!!!!!!!! ändra inget! det är ju däröfr vi läser din blogg. för vi gillar exakt som den är. tänk om tex blondinbella skulle hålla på o ändra sin blogg hela tiden. folk blir inte nöjda! så skrev vad du vill! om dom inte vill läsa det du skriver, så be dom dra åt helvete. vad har dom här o göra?



BLIR FÖRBANNAD. jag älskar din blogg precis som den är! vad fan ska du hålla på o ändra då????? men ÅHHHHHHHHHHHHHHHH!!!

2009-02-24/13:53:29
- skinny love

hoppas det är okej om jag har länkat dig i min blogg:)

2009-02-24/14:18:11
URL: http://skinnylove.webblogg.se/
- pam

Bra inlägg gumman! <3<3

Hoppas att du mår fint och att din helg va okej!

2009-02-24/14:23:41
URL: http://itspam.blogg.se/
- Anonym

jag tycker att du ska fortsätta som vanligt, det är ju din blogg. om det är vissa som tycker att du triggar så behöver dom inte läsa. gör inte bloggen till något andra vill - utan ha den som du vill.

2009-02-24/14:40:18
- Sara

Jag tycker absolut inte att man ska vara en "pro-ana" för även om man gör såna saker själv så ska man inte hetsa lr få andra till att svälta sig. Men där emot så är alla olika, och vissa (jag) vill svälta sig.. Bara för det behöver inte andra göra det.. Lr? Men tycker det var bra att du tog upp det ialf :)

2009-02-24/15:39:34
URL: http://www.anorexiia.devote.se
- Anonym

förstår <3

2009-02-24/17:36:29
URL: http://www.xanga.com/shackiana
- Fröken Socker.

du är fin

2009-02-24/18:23:42
URL: http://lolitagohome.blogg.se/
- mia

Ovanlig syn på Ana, men det stämmer ju! Det är så hon gör.

Bra inlägg annars :)

2009-02-25/08:21:55
URL: http://fruktsalllad.blogg.se/
- M

Jag förstår det du gör, men låt inte andra komma och bestämma över dig.

Jag vet att du, precis som jag, inte har för avsikt att trigga någon annan. Men jag undrar ibland vad jag skulle ta mig till om jag inte hade bloggen att skriva på, för det är ju inte precis som att man kan gå till närmsta kompis och säga "Hej, jag vill aldrig mer äta". Och förutom att det är skönt att skriva av sig, så är det ju även skönt att få respons på det man skriver. Att förstå att man inte är själv.



Vill bara säga att du gör precis som du vill, men tänk på att göra det DU vill, inte vad några få andra vill. De som påstår att du triggar andra behöver ju inte läsa din blogg då, så svårt är det ju faktiskt inte att stänga ner rutan :)



Ta hand om dig! Kram.

2009-02-25/08:37:46
URL: http://rainbee.blogg.se/
- kim

Hej!

Maila mig gärna på [email protected]

Skriv av dig, dela tankar, eller snacka strunt.



Du pratar om att du en dag kanske kommer söka hjälpen. Hjälper dig gärna att söka den.

2009-02-25/10:11:35
URL: http://inspire.webblogg.se/
- Anonym

Ändra inte din blogg. DIN blogg handlar om dig, vad du tycker och tänker, forstätt så. Jag läser din blogg för Jag känner igen mig precis i dina tankar och hur du känner. Det känns skönt för mig att veta att det inte bara är jag som är konstig och har "onda" tankar, du hjälper mig snarare än du förstör. Tack!

2009-02-28/02:10:05
- Jessica

Det är DIN blogg , tycker du verkar vara en väldigt stark tjej. You go irl!

2011-03-01/22:23:02
URL: http://enflickasomarstark.webblogg.se/

Vill du vara gullig och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Skriv här:

Trackback
RSS 2.0