Mitt undermedvetna berättar en saga

Jag vaknade upp runt nio, av en konstig dröm, men somnade om igen, och vaknade nu upp igen och drömmen hade ungefär fortsatt där den avslutats. Nu sitter jag och försöker tyda drömmen.

ADJÖ: Att i drömmen ta adjö av någon kan innebära ett önsketänkande - du  vill göra dig fri från ett beroende.
BACKAR, se branta: ett svårt företag väntar dig. Gå uppför: du råkar ut för en mindre motgång.
BADA, i klart vatten: det händer något roligt i din familj som också blir av stor betydelse för dig själv. I varmt vatten: du längtar efter fysisk kontakt med någon. I grundligt vatten: tråkigheter. Se andra bada: du får anledning till svartsjuka.
BEGRAVNING, bevista: glada underrättelser väntar. Det kan förefalla underligt, men drömtydare i alla tider har funnit att denna tolkning är den rätta.
BERG, bestiga: något obehagligt förestår
BETT, bli biten av en människa: det händer något sorgligt, men det behöver inte ske genom den man drömt sig bli biten av.
BIL: Bildrömmar är besläktade med bagage-drömmar - du vill uppnå en förändring, men här rör det sig om yttre förändringar
CYKEL, se: du blir ledsen under dagen.
DAMM, (liten sjö), Grumlig: en mindre motgång
FALL: Du drömmer att du faller. Enligt Freud är detta en vanlig dröm med ångestkaraktär och kan tydas som att drömmaren är rädd att begå ett moraliskt felsteg, förlora sitt arbete eller sitt goda anseende
FARA, befinna sig i: ljusa framtidsutsikter.
GEVÄR: Att drömma om skjutvapen anses av många drömtydare förebåda någon lyckosam händelse. Kanske är det just spänningen omkring ett vapen som stegrar förväntningarna... En annan tolkning lyder däremot så här: Se: du blir hedrad. Se riktat mot sig: du får en lysande idé, som du också lyckas genomföra
KLIPPA: I drömmen är klippan symbolen för något stort och orubbligt. Den kan också betyda sorger och bekymmer, något ouppnåeligt och oöverstigligt. Man kan griipas av maktlöshet och ångest inför den och vakna med en känsla av otillräcklighet och ensamhet
KLÄTTRA: Man kan t. ex. drömma att man klättrar uppför en lodrät bergvägg. När man är nästan uppe möter man ett oväntat hinder och grips av ångest. Tolkningen är klar: drömmaren saknar ännu den nödvändiga inre balansen för att nå den eftersträvade "toppen". Han inser att han vill högre än vad som är möjligt, hindren tornar upp sig. Undermedvetet längtar vederbörande efter trygghet och materiell säkerhet.

KYRKA: Kyrkdrömmar anses ha djup symbolisk betydelse. I drömmen är kyrkan vårt inre, centrum för vår personlighet. För många betyder kyrkan också en trygg famn att fly till i nödens stund. Är man inte troende kan drömmen om kyrkan ändå betyda att man har behov av någon att anförtro sig åt, någon att "hålla i handen".
MÖRKER: En ångestladdad dröm som tyder på inre konflikter. Att vakna ur den känns som en befrielse och kan ge anledning till självrannsakan.
RYMMA: Du vill fly från något som du tror hotar dig.
SKOG: Skogen anses symbolisera vårt undermedvetna. Den kan vara mörk och dyster men också vara genomsilad av ljus och ha upplysta gläntor att var i. Skogen föreställer alltså dig själv, de faror och glädjeämnen du finner där finns inom dig själv. Känner du oro i drömmen beror det på att du är osäker på dig själv och dina möjligheter.
VADA, i vatten: en grälsjuk person irriterar dig.

Så, detta är då vad vissa symboler i min dröm betyder, och nu undrar ni säkert va sjutton jag drömde om?
Det började med en begravning, min bästa väns morfar eller något i den stilen hade dött. Jag satt långt bak och han typ längst fram. Innan begravningen var slut så började en person skjuta folk hit och dit. Jag fick vapnet riktat mot mig osv. Sedan kom min bästis fram och han och hans syskon var blodiga i hela ansiktet, vi var tvungna att rymma ifrån. På vägen försökte vi få lift, en bil stannade, men den förvandlades till en cykel så vi fick springa in i skogen och där försökte vi komma upp för en backe, men hela tiden drogs jag ner mot vattnet, vadade omkring, gömde mig i vattnet osv. Nästan hela drömmen utspelade sig i vatten.

Jag har alltid haft inveklade, komplicerade, långa och detaljerade drömmar.
Tyd era drömmar här: [Drömtydning]


Kommentarer

Vill du vara gullig och kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Skriv här:

Trackback
RSS 2.0